carpaccio z kalarepy z serem halloumi

25

Kalarepa to bardzo zdrowe warzywo i niedoceniane. Pamiętam jak bulwy kalarepy rosły na grządkach u mojej babci. Wyrwane prosto z ogródka, pokrojone w plasterki i tylko posypane solą, to był przysmak.Taka przekąska będzie idealna dla osób na diecie czy dzieci jako  świetna alternatywa dla chipsów.

Carpaccio to danie kuchni włoskiej. Tradycyjnie przygotowuje się je z surowego mięsa – tradycyjnie wołowiny, współcześnie także z cielęciny, łososia lub tuńczyka. Bardzo cienko pokrojone lub rozbite mięso serwuje się zazwyczaj jako przystawkę.To również cienko krojone warzywa.Carpaccio zazwyczaj polewa się oliwą i sokiem z cytryny.

Kalarepa – należy  razem z kapustą, brukselką, kalafiorem, brokułem i jarmużem – do rodziny warzyw kapustnych, którą łączą izotiocyjany i indole – związki chroniące przed rozwojem nowotworów.Podobnie jak inne zielone warzywa liściaste, ma właściwości przeciwnowotworowe.Izotiocyjany i indole znajdujace się w tej bulwie wykazują także działanie grzybo- i bakteriobójcze.Kalarepa jest również źródłem luteiny – substancji, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Luteina to żółty barwnik (w niektórych warzywach maskowany jest przez zielony barwnik roślinny – chlorofil), który w największej ilości gromadzi się w plamce żółtej oka, odpowiedzialnej za prawidłowy proces widzenia. Chroni także oko przed promieniowaniem UVA i UVB.Kalarepę powinny włączyć do diety osoby odchudzające się. Kalarepa jest niskokaloryczna (27 kcal/100 g) i można ją podgryzać zamiast słodyczy lub niezdrowych chipsów. Poza tym zawiera błonnik, który jest nieodłącznym elementem diety odchudzającej.

Wartości odżywcze kalarepy surowej/gotowanej (w 100 g)

Witamina C – 62/54 mg
Tiamina – 0.050/0.040 mg
Ryboflawina – 0.020/0.020 mg
Niacyna – 0.400/0.390 mg
Witamina B6  – 0.150/0.154 mg
Kwas foliowy –  16/12 µg
Witamina A – 36/35 IU
Witamina E – 0.48/0.52 mg
Witamina K – 0.1/0.1 µg

Wapń – 24/25 mg
Żelazo – 0.40/0.40 mg
Magnez – 19/19 mg
Fosfor – 46/45 mg
Potas – 360/340 mg
Sód – 20/21 mg
Cynk – 0.03/0.31 mg

 Źródło: http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/kalarepa-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-ile-kalorii-ma-kalarepa_40718.html

 
Składniki:
 
  • 1 średnia kalarepa
  •  ser halloumi (1/3 opakowania)
  • natka pietruszki do posypania
  • sos:
  •  2 łyżki oliwy
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • 1 łyżeczka miodu
  • sól
  • pieprz grubo mielony

Kalarepkę myjemy, nożykiem odcinamy pędy. Przy pomocy ostrego noża lub gondoli do warzyw kroimy kalarepę na cieniutkie plasterki. Najlepiej takie, przez które widać Kraków 🙂

Układamy plasterki- jeden na drugim na talerzu.

Przy pomocy obieraczki do warzyw ścinamy paseczki sera i układamy na kalarepie. Polewamy sosem i posypujemy natką.

IMG_1946

26

IMG_1955

IMG_1956

IMG_1957