chrupiące placuszki z rzodkwi i marchewki z jogurtowym dipem

img_5097

Biała rzepa i biała rzodkiew często są ze sobą mylone. Tymczasem możemy rozróżnić je już na pierwszy rzut oka – biała rzepa ma postać bulwy, zaś rzodkiew jest podłużna.Ze względu na kolor skórki wyróżnia się dwie grupy rzodkwi: czarną i białą. Obie mają podobne wartości odżywcze, ale rzodkiew biała jest popularniejsza.

Biała rzodkiew, podobnie jak czarna jest niezwykle bogata w cały szereg wartościowych składników odżywczych. Znajdziemy w niej między innymi mnóstwo cennych witamin (C, PP, oraz witaminy z grupy B), soli mineralnych (potas, sód, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, molibden), białek, węglowodanów, błonnika, kwasu foliowego oraz olejków eterycznych (które odpowiadają za mocny zapach i intensywny smak warzywa). Przy tak dużej wartości odżywczej biała rzodkiew ma jedynie 12 kcal w 100 g. miąższu, a więc znakomicie nadaje się dla osób pozostających na diecie odchudzającej. Duża zawartość witaminy C oraz właściwości bakteriobójcze rzodkwi pozwalają łagodzić zapalenie gardła i bony śluzowej jamy ustnej oraz wspomagają leczenie infekcji bakteryjnych i stanów grypowych. Jej spożywanie jest więc szczególnie polecane w okresie jesienno-zimowym oraz zimowo-wiosennym. Rzodkiew jest także polecana osobom cierpiącym na schorzenia nerek i wątroby (właściwości moczopędne, żółciotwórcze i żółciopędne) oraz borykającym się z przewlekłymi kłopotami trawiennymi.

żródło: http://www.swiatkwiatow.pl/poradnik-ogrodniczy/biala-rzodkiew-id1118.html

rzodkiew

Składniki:

  • 1 szklanka startej białej rzepy
  • 1 szklanka startej marchewki
  • 2 jajka
  • 5 łyżek mąki pszennej albo kukurydzianej (jest bez glutenu)
  • bazylia
  • sól
  • chili

dip:

  • 5 łyżek jogurtu greckiego
  • pieprz
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • kolendra

Marchewkę i rzepę, po starciu, odsączamy z nadmiaru wody. Dodajemy jaja, mąkę, posiekaną bazylię i sól oraz suszone drobno pokrojone papryczki chili.Ja mam taki młynek sól z chili, więc mam gotowca.

Placki smażymy po 3 sztuki na rozgrzanym oleju (kokosowym, jeśli mają być fit) z obu stron po 2 minuty, aż się zarumienią. Odsączamy na ręczniku papierowym.Podajemy z zimnym dipem.

img_5095

img_5096

img_5098

img_5100