faszerowane bakłażany z cielęciną i serem lub z kaszą bulgur i miętą

4

Postanowiłam zrobić faszerowane bakłażany dla mięsożerców i wegetarian. Wersja z mięsem jest również dla osób, które nie tolerują glutenu. Wersja wegetariańska jest z kasza bulgur, pomidorami i miętą. Dla każdego coś innego 🙂 Idealne na ciepłą kolację.

Kasza bulgur -jest otrzymywana z gotowanych, wysuszonych i gniecionych ziaren pszenicy durum – najbardziej wartościowej odmiany pszenicy. Charakteryzuje ją wysoka zawartość błonnika, którego posiada ponad dwa razy więcej – bo 4,5 g/100 g po ugotowaniu, niż np kasza manna czy kuskus. Jest także najmniej kaloryczna – 100 g ugotowanej kaszy bulgur dostarcza 83 kcal, podczas gdy kasza manna 88 kcal, a kuskus 112 kcal. Ten turecki przysmak wyróżnia się również zawartością cennego dla serca potasu oraz fosforu – jednego ze składników budulcowych zębów i kości. Jednak najwięcej posiada kojącego nerwy magnezu.Kasza bulgur zawiera ściśle ze sobą współpracujące składniki mineralne, które odpowiadają za prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego: potas, wapń, magnez i sód. Potas obniża ciśnienie krwi, a w czasie wysiłku fizycznego wzmaga skurcze serca, by lepiej dotlenić organizm.Ponadto pomaga regulować poziom wapnia i poprawia wchłanianie potasu. Natomiast sód wspólnie z potasem reguluje napięcie mięśniowe i wpływa na przewodzenie bodźców w komórkach nerwowych.

źródło: www.poradnikzdrowie.pl
 
 
Składniki:
– 2 duże bakłażany
– 250 g mielonej cielęciny
– 1 puszka pomidorów krojonych, bez skórki
– pół szklanki kaszy bulgur/jaglanej/gryczanej/pęczak
– 1 łyżka słodkiej papryki w proszku
– 1 cebula
– garść listków mięty
– 2 plastry sera żółtego
– sól
– pieprz
– oliwa
 
Bakłażany myjemy, przekrajmy na pół. Łyżeczką wydrążamy środek, tak aby nie uszkodzić skóry. Miąższ kroimy w małą kosteczkę, tak samo kroimy cebulę.Skrapiamy bakłażany oliwą.
 
Gotujemy kasze według przepisu na opakowaniu. W zależności od tego jakiej kaszy używacie. Ja użyłam kaszy bulgur z dodatkiem makaronu „bulgur z vermicelli”. Do kupienia w każdym, większym sklepie na dziale z kaszami. Koszt 4-5 zł za opakowanie.
 
Na oliwie podsmażamy pokrojonego bakłażana i cebulę, około 10 minut. Po tym czasie dodajemy pomidory z puszki i doprawiamy- solą, pieprzem i papryką. Farsz przekładamy do miseczki.
 
Mięso podsmażamy na oliwie około 7 minut. Po tym czasie do mięsa dodajemy połowę farszu i podsmażamy około 5 minut razem.
 
Druga połowę farszu mieszamy z ugotowaną kaszą i dodajemy do niego pokrojone listki mięty.
 
1 bakłażana faszerujemy kaszą z miętą a drugiego cielęciną. Wkładamy do piekarnika na 20-25 minut, 180 stopni.Po tym czasie układam na bakłażanach z  cielęciną – ser żółty i wstawiam na 5 minut do piekarnika na 220 stopni i podpiekam w opcji grill.
IMG_8705
IMG_8706
IMG_8708
IMG_8709
IMG_8710
IMG_8712
1
2
3
6