gulasz z indyka z kaszą gryczaną

2

O prozdrowotnych właściwościach kaszy gryczanej chyba jeszcze nie pisałam, a powinnam 🙂 Jak robię gulasz to zazwyczaj podaje go z kaszą, tym razem trafiło na gryczaną.Co do mięsa- ciężko dostać już gotowy, pokrojony gulasz z udźca indyka. Trochę się schodzi z pokrojeniem i oczyszczeniem udźca, ale kupując taki w całości mamy większe prawdopodobieństwo że jest świeższy niż ten pokrojony i zapakowany w folię. Staram się mięso kupować na bazarach u lokalnych dostawców i tam gdzie są duże kolejki. Z powodu ciągłego braku czasu zdarza mi się w tygodniu kupić pakowane mięso z marketu, ale zazwyczaj na drugi dzień jest już śliskie i nie mam ochoty na jego obróbkę, poza tym to mięso ma w sobie tyle wody i antybiotyków że głowa boli…

Oczywiście zaliczam danie do zdrowych- mamy tu chude mięso, warzywa i mega zdrową kaszę 🙂 Kasza ta nie zawiera glutenu.

Kasza gryczana – wytwarzana jest z gryki. W Polsce z gryki produkuje się także kaszę krakowską. Zawiera dużo białka, węglowodanów i składników mineralnych. Białka tej kaszy są cenniejsze niż białka zbóż, a zbliżone wartością i strawnością do białek roślin strączkowych.Kasza gryczana to witaminy – B1, B2, P i PP (dobre dla układu nerwowego) – oraz znaczna ilość soli mineralnych, takich jak wapń, fosfor, magnez, które podnoszą odporność, a także żelazo, nikiel, kobalt, miedź, cynk, bor oraz jod. Nie zawiera glutenu i nie zakwasza organizmu. ( źródło: www.poradnikzdrowie.pl)

W sklepach mamy kaszę gryczaną niepaloną (nieprażoną), a także paloną (prażoną) – łatwo ją poznać, bo jest ciemniejsza. Prażona jest mniej wartościowa, ponieważ w procesie podgrzewania ginie część witamin, ale ma bardziej wyrazisty smak.

Składniki:

– 700 g udźca z indyka bez kości

– 1 duża cebula

– 2 marchewki

– 5 sporych pieczarek

– 1 listek laurowy

– 2 ziela angielskie

– 4 łyżki sosu sojowego lub bulionetka drobiowa

– pół szklanki śmietany 18 %

– sól

– pieprz

– natka pietruszki

– 2 łyżki oleju

– 2 paczki kaszy gryczanej 2×100 g

 

Mięso myjemy, oczyszczamy z włókien i kroimy w średniej wielkości kostkę. Cebulę kroimy w piórka. Marchewkę i pieczarki kroimy w talarki.

IMG_5178

IMG_5179

Rada: Spójrzcie na moje pieczarki, są zamknięte w środku, nie widać blaszek- to oznacza, że są bardzo świeże i takie najlepiej kupować.

IMG_5183

IMG_5182

Olej rozgrzewamy na głębokiej patelni, wrzucamy cebulkę i mięso, podsmażamy około 5 minut na rumiano na dużym ogniu. Po 5 minutach, dodajemy liść laurowy, ziele i sos sojowy, nakrywamy pokrywką i dusimy kolejne 5 minut. Później dodajemy pieczarki i marchewkę, wlewamy szklankę wody i dusimy pod pokrywką około 20 minut, mieszając od czasu do czasu. Po uduszeniu, jak mięsko jest mięciutkie, musimy odparować nadmiar wody i gotujemy jeszcze 5 minut bez pokrywki. Dodajemy śmietanę i doprawiamy solą i pieprzem.

IMG_5181

IMG_5184

Podajemy z ugotowana na sypko kaszą gryczaną i posypujemy natką pietruszki.

1

4

3