pudding chia z mango

1

Pierwszy raz o nasionach hiszpańskiej szałwii (chia) przeczytałam na blogu Anny Lewandowskiej 2 lata temu.Jasne, że się zainteresowałam 🙂 Kupiłam, próbowałam i polubiłam. Koledzy w pracy nie mogą uwierzyć, że może to smakować.Stwierdzili że, chia wyglądają jak małe, glutowate jajeczka.Moim zdaniem pudding wygląda interesująco i zachęca do zjedzenia. Wąchali, wściubiali nosy, przelewali łyżeczką – nikt nie spróbował.Szkoda i to wielka, bo te niepozorne ziarenka mają wyjątkową moc – są skarbnicą wielu witamin i należą do najzdrowszej żywności na świecie.

Do puddingu możecie dodawać dowolne owoce, orzechy czy posłodzić go dżemem,miodem czy syropem klonowym.Dzisiejszy pudding będzie bardzo naturalny i delikatny w smaku.

Nasiona chia –  to szałwia hiszpańska rosnąca w Południowej Ameryce. Jej owoce zawierają dużą ilość owalnych nasion, nazywanych nasionami chia. Ich właściwości zdrowotne doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku.Oto główne zalety nasion:

  • są bogate w przeciwutleniacze
  • 40% masy nasion chia to błonnik. To sprawia że są jednym z najlepszych źródeł błonnika na świecie.
  • są bogate w białko wysokiej jakości i  jest bardzo przyjaznym dla odchudzania makroskładnikiem diety, może drastycznie zmniejszać apetyt i łaknienie.
  • zawierają więcej kwasów omega-3 niż łosoś porównując gram nasion z gramem mięsa łososia.
  • są bogate w wapń, magnez, fosfor i białka. Wszystkie te składniki są niezbędne dla zdrowia kości.
  • mogą znacząco  obniżyć ciśnienie krwi i zmniejszyć czynniki stanów zapalnych.
  • są także bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza zawierają więcej niż słynący z niego szpinak
  •  wspomagają układ nerwowy – uspokajają, a nawet mogą pomóc złagodzić objawy depresji. Z kolei u osób starszych mogą zapobiec rozwojowi demencji.

Nasiona można dodawać całe lub zmielone do musli, jogurtów, sałatek oraz wypieków. Można je również namoczyć w wodzie lub soku i używać jako naturalny zagęszczacz np. do zup. Koszt to około 15 zł za 500 g.Można je dostać w sklepach ze zdrową żywnością, marketach i w internecie.

 żródło: http://www.poradnikzdrowie.pl/

 
Składniki:
 
– 4 łyżki nasion chia
– 1 szklanka mleka ( można użyć mleka sojowego, migdałowego czy ryżowego lub napoju ). U mnie to mleko z ryżu i migdałów.
– 1 łyżeczka miodu
– 1 małe dojrzałe mango
 
Do średniej wielkości słoika wsypujemy chia i zalewamy mlekiem i słodzimy. Mieszamy i wkładamy na parę godzin do lodówki.Nasiona w tym czasie pęcznieją.
Konsystencja ma być podobna do rzadkiego kisielu.
Mango kroimy w kosteczkę i wykładamy na pudding.
 
Składniki ( nasionka i roślinne mleko) nie są tanie, ale zapewniam, że bardzo wydajne 🙂
IMG_9044
 
2
3