pulpeciki warzywne z komosą ryżową

 

5

Quinoa czyli komosa ryżowa- cóż to takiego?To pseudozboże, tzn. roślina, która wytwarza bogate w skrobię nasiona, lecz w rzeczywistości nie jest zbożem. Jej właściwości i wartości odżywcze od wieków są cenione w Ameryce Południowej, skąd pochodzi. Nazywana jest tam „świętym zbożem Inków”, „złotym ziarnem Inków” i „matką zbóż”. Nic dziwnego – quinoa jest źródłem pełnowartościowego białka, zdrowych kwasów tłuszczowych, wielu witamin i składników mineralnych. Zawiera także saponiny, dzięki którym może wykazywać działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne przeciwwirusowe i immunostymulujące. Ponadto nasiona komosy zawierają wyjątkowo dużą ilość flawonoidów (spośród których dominują kwercetyna i kampferol). W związku z tym quinoa wykazuje właściwości antyoksydacyjne. Należy podkreślić, że tradycyjne zboża wcale nie zawierają flawonoidów, co na ich tle czyni komosę ryżową wyjątkową.

Zródło:http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/komosa-ryzowa-quinoa-wlasciwosci-i-wartosci-odzywcze-komosy-ryzowej_34744.html
 
Składniki:
– 1 marchewka
– 1 pietruszka
-1/2 cukinii
– 5 pieczarek
– 1 jajo
– 2 łyżki mielonego lnu lub tartej bułki
– pół opakowania przyprawy Kamis smoky texan lub przyprawy do mięsa mielonego
– parę łyżek mąki pszennej do obtoczenia
– olej rzepakowy
– torebka komosy ryżowej
Warzywa myjemy, obieramy wszystkie oprócz cukinii.Ścieramy na tarce o grubych oczkach. Dodajemy jajko, len i przyprawy. Na talerz wysypujemy mąkę i formujemy z masy małe kuleczki, obtaczając je w mące. Masa nie będzie bardzo zwarta, gdyż chciałam ograniczyć ilość mąki w samych pulpecikach. Mąka do obtoczenia służy tylko ich uformowaniu.
 
Smażymy na rozgrzanym oleju aż się zarumienią, z obu stron.
Komosę gotujemy według przepisu na opakowaniu – we wrzącej wodzie około 8 minut.
Klopsiki podajemy z ugotowana komosą. Można do tego podać sos np. pieczarkowy. Ja zjadłam te frykasy w towarzystwie grilowanej cukinii 🙂
1
 
2
 
3
 
7
 
4